mediastudies
nl / en

Over Mediastudies

Media zijn overal. Ze bepalen en beïnvloeden hoe wij de wereld om ons heen begrijpen en tegemoet treden. Media structureren en verspreiden informatie én geven vorm aan onze cultuur met hun verhalen, programma’s, opvoeringen, tentoonstellingen, verzamelingen en data.

Mediastudies, een afdeling van de Faculteit van Geesteswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, is een toonaangevend internationaal instituut op het gebied van media-archeologie, de creatieve industrie en creatieve stad, dataficatie, digitale methoden en informatie-analyse.

Er zijn twee uitgebreide onderwijsprogramma’s: Media en cultuur en Media en informatie. Elk onderdeel heeft een specifiek medium, mediumtype of een daarmee verbonden culturele praktijk als uitgangspunt voor nadere studie. Tegelijkertijd délen ze objecten, methoden en concepten over de gehele breedte van Mediastudies.

Media en cultuur bestaat uit Film- en Televisiestudies en Comparatieve mediastudies. Aandachtsgebieden: media-archeologie, de creatieve industrie (met nadruk op de creatieve stad), televisie en cross-media en ‘dataficatie’ in de media.

Media en informatie combineert Nieuwe media, Journalistiek, Culturele informatiewetenschap, Archiefwetenschap en Digitale geesteswetenschappen en omvat: informatie-analyse, nieuwe media, data-) journalistiek en digitale geesteswetenschappen.

Alle onderwijsprogramma’s zijn ingebed in de Amsterdamse mediascene (met haar vele podia, festivals en andere evenementen) en onderhouden zo een nauwe band met de culturele instellingen, bedrijven en organisaties in vele mediasectoren in de stad, met daarbij horende stagemogelijkheden binnen de creatieve industrie.