mediastudies
nl / en

Studenten MA Journalistiek en media winnen innovatie-wedstrijd

voor de vijfde keer op rij, 26 oktober 2017

Twee teams van studenten van de master Journalistiek en media hebben The Challenge gewonnen, de jaarlijkse wedstrijd om het meest innovatieve journalistieke idee. Dat werd op 26 oktober bekend gemaakt tijdens het congres Media van Morgen in Amsterdam. Anna Pleijsier en Eva Kiemeney wonnen de hoofdprijs van € 20.000 met ZZPeer, een platform voor bijscholing van freelance journalisten. Tove Oegema en Erik van Zummeren wonnen de aanmoedigingsprijs van € 5000 met Research Assistant, een tool voor onderzoeksjournalisten. Het is de vijfde keer op rij dat studenten van de master Journalistiek en media The Challenge winnen en zo geld krijgen om een journalistieke start-up te beginnen. Veel van de ideeën van The Challenge-winnaars komen voort uit de Week van Journalistiek Ondernemerschap die de opleiding in het begin van het tweede studiejaar organiseert. Lees verder  >

Symposium CREATE: European Performing Arts Dataverse (Epad)

Filmtheater De Uitkijk, 9 november

Studying Performing Arts Across Borders: Towards a European Performing Arts Dataverse (EPAD), In Filmtheater De Uitkijk, 9 november, 9:00 am – 6:00 pm. EPAD is a network of scholars investigating the history of European performing arts (theatre, music, cinema) using digital methods and datasets. The aim of international cooperation is driven by two interconnected aims: (1) a technical-infrastructural purpose, facilitating (2) the comparative-historical objective. The purpose of the consortium is to share expertise, facilities and netaworks that will lay the foundations for creating an infrastructure that brings together existing digital data collections in Europe on the history of performing arts (cinema, theatre, music) and that allows for the joint exploration of these datasets in historical research. We aim to build upon the CLARIAH infrastructure and tools for harmonizing and querying socio-economic datasets based on a linked data approach (CLARIAH Structured Data Hub). The work involves developing ontologies, shared data models... >

ERC Starting Grant Niels van Doorn

Platform Labor: Digital transformations of work and livelihood in post-welfare societies

Digitale platformen zoals Uber en Airbnb veranderen hoe mensen werken, waarde creëren en delen, en in hun onderhoud voorzien. Op die manier groeit de rol van dergelijke platformen als nieuwe instituties die de relaties tussen burger, markt en overheid herschikken. Deze relaties zijn historisch gevormd door wijdverbreide ongelijkheden op basis van gender, klasse en ras. Niels van Doorn gaat onderzoeken of en hoe platformen – als nieuwe plaats voor kapitaalvergaring, governance en normering – bestaande ongelijkheden versterken. Ook kijkt hij of er nieuwe ongelijkheden en kwetsbaarheden ontstaan en in hoeverre digitale platformen juist middelen bieden voor empowerment. Van Doorns doel is inzicht te krijgen in hoe digitale platformen de organisatie van arbeid en sociale reproductie beïnvloeden, in de huidige tijd waarin de verzorgingsstaat plaatsmaakt voor een participatiesamenleving. >

Veni-subsidie NWO voor Anne Helmond

App ecosystems: A critical history

The aim of this project is to write the first critical history of the app ecosystem. People spend much of their time online using apps to communicate with people and to share content. Yet, despite their popularity we know little about the development of individual apps, their emergence as a new media form, and their native environment, the app stores. There are three important developments that require urgent attention: the progressive (i) securitization of daily life, augmented by the rise of apps, prompting surveillance and privacy risks; (ii) concentration of app markets by app stores, dominated by Facebook, Apple, and Google, causing rapid conglomeration; and (iii) platformization of the app ecosystem, further consolidating the dominant position of social media platforms. In order to analyze these three issues, we need to develop techniques to historicize and understand their developments. Apps are ephemeral media that are continuously updated, rendering older versions unavailable.... >

Nepnieuws groot gevaar voor Nederland?

Dat lijkt dus wel mee te vallen

Professor Richard Rogers legt aan de NOS uit dat nepnieuws op sociale media in Nederland een veel kleinere impact heeft dan in Amerika. Zie: https://nos.nl/artikel/2190381-nepnieuws-groot-gevaar-voor-nederland-dat-lijkt-dus-wel-mee-te-vallen.html   >

Digital Methods Summer School project featured in the New York Times

Project from 2016 critiques stock images

The Digital Methods Summer School project from 2016 is a critique of stock images, and shows how the Lean In collection by Getty Images, aimed at empowering women, is used out of context. See ‘From Sex Object to Gritty Woman: The Evolution of Women in Stock Photos’     >

EYE Conference 26-30 May 2018

Special “P&P at 15” Edition. Call for papers

Activating the Archive Audio-Visual Collections and Civic Engagement, Political Dissent and Societal Change Hosted by EYE Filmmuseum Deadline for submissions: 15 November 2017 The 2017-2018 academic year marks the fifteenth anniversary of the Master’s in Preservation and Presentation of the Moving Image (P&P), a programme of the University of Amsterdam in collaboration with EYE Filmmuseum, the Netherlands Institute for Sound and Vision, the Living Media Arts foundation, and others. EYE teams up with the University of Amsterdam and Sound and Vision in organising a special edition of its annual International Conference, to celebrate this milestone. The conference will serve as a platform for exchange on developments in the fields of audio-visual archiving and presentation. It will consider those developments among others – but not exclusively – from the perspective of those with a connection to the P&P programme. The conference will also be an occasion for P&P alumni to reconnect,... >

Patricia Pisters en Maarten de Rijke

op 8 juni geïnstalleerd als lid van de KNAW

Hoogleraren Patricia Pisters en Maarten de Rijke zijn twee van de 26 nieuwe leden van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Ze zijn op 8 juni geïnstalleerd. Hoogleraar filmwetenschappen en mediastudies Patricia Pisters is op dit moment directeur van de Amsterdam School of Cultural Analysis en doet vooral onderzoek naar de hedendaagse film- en beeldcultuur. Maarten de Rijke is moment hoogleraar informatieverwerking en internet aan de UvA. Hij houdt zich vooral bezig met de wetenschap achter zoekmachines, onder meer met de vraag hoe zoekmachines zelf kunnen leren van het gedrag van hun gebruikers om zoekresultaten te verbeteren. Meer >

NWO Grant for The Sensory Moving Image Archive (SEMIA)

Giovanna Fossati, Eef Masson, Harry v. Vliet

The research project The Sensory Moving Image Archive (SEMIA). Boosting Creative Reuse for Artistic Practice and Research is one of the seven projects that will receive funding by the Netherlands Organization for Scientific Research (NWO) within the research program Smart Culture – Arts and Culture. SEMIA aims to develop a search method that allows artists and researchers to search digitized heritage collections based on their visual characteristics such as light and color, shape or movement. The project’s objective is to establish a set of tools that is needed for the sensory exploration of moving images and it aims to provide a boost to the practice of users who seek to creatively repurpose collections. The researchers will make use of two unique and different types of heritage collections: EYE’s silent films within the Jean Desmet Collection (1907-1916) and Sound and Vision’s extensive collection of NTS / NOS News broadcasts (1956-present). In September 2017, the project starts with the appointment of two post-docs at the University of Amsterdam and two senior researchers at the University of Amsterdam and the University of Amsterdam of... >

Alumni MA Journalistiek en media, Mediastudies,

winnen vijf Tegels, April 2017

Alumni master Journalistiek en media winnen vijf TegelsAfgelopen dinsdag werden De Tegels, de nationale prijs voor de Nederlandse journalistiek, uitgereikt. De helft van alle nominaties betrof dit jaar alumni – en één student – van de master Journalistiek en media van de Universiteit van Amsterdam. Uiteindelijk wonnen alumni vijf van de acht Tegels. Het gaat om de volgende prijzen: De Tegel voor Verslaggeving ging naar het team van NOS op 3 voor Bij ons #inMolenbeek. Daar zit Lars Dellemann (tweedejaars student) bij; De Tegel voor Interview ging naar Maud Effting (geen alumnus) en Huib Modderkolk (de Volkskrant), voor Van golden boy tot total loss; De Tegel voor Achtergrond ging naar Sarah Sylbing en Ester Gould (HUMAN) voor Schuldig; De Tegel voor Talent ging naar Anne de Blok (KRO-NCRV) voor De monitor, De monitor 2 en De monitor 3 En de Publiekspijs (een extra Tegel) ging naar Thomas Rueb (NRC) voor... >