mediastudies
nl / en

Maarten Doorman bijzonder hoogleraar

Historische Cultuur van Duitsland: filosofie, kunst en literatuur aan de Vrije Universiteit

De rector magnificus van de Vrije Universiteit en de decaan van de Faculteit der Geesteswetenschappen nodigen u van harte uit tot het bijwonen van de openbare zitting van het College van Decanen op 26 april a.s., waarin de heer prof. dr. F.M. Doorman, benoemd vanwege het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA) tot bijzonder hoogleraar Historische Cultuur van Duitsland: filosofie, kunst en literatuur, zijn ambt hoopt te aanvaarden met het uitspreken van de rede BILDUNG IN HET LABYRINT VAN DE ROMANTIEK. Plaats: de aula van de Vrije Universiteit, De Boelelaan 1105. Tijd: woensdag 26 april 2017, om 15.45 uur precies.     >

This is Film! Film Heritage in Practice.

Lectures on exceptional film restorations, April 3 to May 15 in EYE

From April 3 to May 15, Monday afternoon, EYE and the University of Amsterdam present This is Film! Film Heritage in Practice, a series of six public lectures at EYE devoted to notable projects in the field of film restoration and film heritage. Giovanna Fossati (chief curator at EYE and professor of Film Heritage at the UvA) addresses recent restoration projects and presentation forms of film heritage, varying from pre-cinema to recent experimental films and Hollywood classics. Besides regular film projections in cinemas, the lectures cover exhibitions and alternative presentation formats. Each session features a guest speaker, a Q&A and film screenings, often accompanied by live music. eyefilm.nl/thisisfilm >

Mediastudies en Communicatiewetenschap UvA Wereldwijd nummer 2 in QS Ranking

8 maart

In de QS World University Rankings by subject, gepubliceerd op woensdag 8 maart, maakt de UvA met het vakgebied Communication & Media Studies een sprong naar plaats 2 van universiteiten wereldwijd. Vorig jaar stond dit vakgebied op de 6de plek. Met in totaal 19 vakgebieden in de top 50 op hun terrein is de UvA net als vorig jaar de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit. Edith Smit, directeur van de Graduate School of Communication en hoogleraar Persuasive Communication, reageert trots op de nummer 2-positie: ‘De uitkomst weerspiegelt onze internationale zichtbaarheid binnen het vakgebied. Dat komt door onze sterke internationale oriëntatie, bijvoorbeeld in de benadering van communicatievraagstukken. De status die Communicatiewetenschap aan de UvA al had in Europa, is er met deze ranking nu ook wereldwijd.’ Ook Richard Rogers, hoogleraar Nieuwe media en digitale cultuur en tot voor kort afdelingsvoorzitter Mediastudies, is erg blij: ‘Onze afdeling doet vernieuwend werk en binnen het... >

Charles Forceville Visiting Scholar aan de Universitá di Cagliari

11-23 mei 2017

Charles Forceville is van 11-23 mei 2017 “Visiting Scholar” bij de afdeling Pedagogie, Psychologie en Filosofie van de Universiteit van Cagliari, Italie. Hij zal vier colleges verzorgen over “Creative visual/pictorial & multimodal metaphors: application in ads, cartoons and other media.” Lees meer >

Journalist van het Jaar 2016 Sarah Sylbing en Ester Gould

(alumni MA Journalistiek) voor doc. serie 'Schuldig'

Sarah Sylbing en Ester Gould, alumni van de MA Journalistiek en media, zijn uitgeroepen tot Journalist van het Jaar 2016 door Villamedia. Het duo krijgt de prijs voor hun documentaireserie ‘Schuldig’, over mensen met schulden in de Vogelbuurt in Amsterdam-Noord. De prijs wordt elk jaar uitgereikt door journalistenvakblad Villamedia aan mensen die een uitzonderlijke journalistieke prestatie hebben geleverd. In december werd bekend gemaakt dat de twee genomineerd waren voor de prestigieuze prijs. Donderdag 2 februari reikte Nieuwsuur-journalist Bas Haan de prijs uit aan het duo voor hun docuserie ‘Schuldig’. De jury van de prijs geeft aan dat Sylbing en Gould meesters zijn in het vertellen van verhalen. “Hoewel dat “Schuldig” een documentaire is, lijkt het soms meer een dramaserie waarbij je benieuwd bent naar elke volgende aflevering.”, aldus Villamedia. Lees meer   >

Interview Stefania Milan in Communicatie online.

Zij laat activisten zien hoe ze data kunnen inzetten om hun verhaal te vertellen, 16 maart

Interview met Katja Kreukels. Stefania Milan (37), uit San Martino di Lupari, Noord-Italië, doet onderzoek naar internetactivisme aan de Universiteit van Amsterdam. Ze schreef het boek Social Movements and Their Technologies: Wiring Social Change. Zelf is ze ook activist. Wat is er veranderd in het activisme door social media? ‘Ik ben gefascineerd door het feit dat activisten niet altijd protesteren, maar steeds meer als ooggetuige aanwezig zijn op de plek des onheils en twitteren of verslag doen op Facebook. Ze vechten minder, maar vertellen des te meer hun individuele verhaal. Vroeger vormden protestbewegingen meer één hechte groep met een sterke leider.’ Is dat een goede ontwikkeling? ‘Het is positief dat je een beweging op gang kunt krijgen die door internet een internationale reikwijdte heeft. Voor een lokale misstand kan wereldwijd aandacht komen. Maar door die grote schaal is tegelijkertijd de betrokkenheid oppervlakkiger. Hoeveel zet je op het spel voor een... >

‘Emerald Transmutations’ van Patrica Pisters e.a. op

Alchemy Film Festival, March 2-5, Hawick Scotland

Film Emerald Transmutations, by Ian Magor, D.N. Rodowick, Jacques Perconte, Polly Stanton, David Verdeure, Rosa Menkman & Patricia Pisters. Alchemy Film and Moving Image Festival is an international festival of experimental film and artists’ moving image. Alchemy Film & Arts was founded in 2010 and has produced six editions of the Alchemy Film and Moving Image Festival. The festival is produced in partnership with Heart of Hawick in the Scottish Borders. The 2016 festival screened 124 films from 26 countries, with 44 UK or World premieres and over fifty filmmakers in attendance. Alchemy Film & Arts also engages in developmental projects for experimental film and artists’ moving image production in Scotland, including artists’ filmmaking residencies, filmmaking symposia, international and rural touring programmes, and community filmmaking initiatives. The films included in the programme are the result of an Arts and Humanities Research Council project called ‘The Audiovisual Essay: a digital methodology... >

Van Gogh on Demand -On Making and Faking in China

December 1, 17-19 u. Framer Framed, IJpromenade 2.

What constitutes the real, and what the fake, and why do such distinctions matter that much, not only in contemporary art but also in everyday life? And why is China especially haunted by a discourse of making, as the alleged factory of the world, and faking, as perpetually infringing on copyrights? Dafen is a village located in Shenzhen, in the South of China. It is the place where Van Goghs are being made on demand, where one can order a Mona Lisa with the face of your daughter, or a Mondriaan in the colours that match your sofa. It is the place, also, where around 70% of all the ubiquitous art that we find globally in hotels is being produced. In this event, Winnie Wong (UC Berkeley), acclaimed author of Van Gogh on Demand: China and the Readymade (University of Chicago Press, 2014) presents the history and working of Dafen,... >